2. מבט על עדשות: נפילת אור בקצוות המסגרת ועקיפה

שלום לכולם,

בפוסט זה אתייחס לשתי תופעות מטרידות בהן צלמים נתקלים מידי יום: נפילת אור בקצוות ועקיפה. התופעה הראשונה נובעת ממספר סיבות כפי שאסביר בהמשך אולם קל מאד למנוע אותה מראש ולטפל בה לאחר הצילום. התופעה השנייה, עקיפה, כמעט שלא ניתנת לטיפול לאחר הצילום אולם ניתנת למניעה מראש אם מבינים את הגורמים לה וכיצד גורמים אלו באים לידי ביטוי במצלמה האישית של כל אחד מאיתנו.

במקרים מסויימים ניתן לזהות נפילת אור בקצוות המסגרת  כבר בזמן הצפייה במחפש לפני הצילום. ניתן גם לזהות תופעה זו בקלות בעת הצפייה בצילומים על צג המצלמה.

לעומת זאת, את השפעותיה השליליות של העקיפה נגלה בד״כ רק בעת העיבוד של הקבצים ע״י המחשב.

החומרים שלפניכם לקוחים מתוך מצגות שהכנתי לצורך הוראה בקורסים שלימדתי במכללה האקדמית הדסה. האיורים לקוחים ממקורות שונים כמו http://www.cambridgeincolour.com, (אתר מומלץ ביותר) וכן צילומים שלי ושל סטודנטים לשעבר שהוגשו לי כחלק מתרגילים שביצעו.

אשמח להערות, שאלות ותיקונים אם מצאתם אי דיוקים או טעויות, עליהן אני מתנצל מראש, ט.ל.ח.

גבי

נתחיל בדיון על נפילת אור בקצוות (ניתן להקליק על כל שקף ולהגדיל אותו לצורך קריאה נוחה יותר)

Slide33 Slide34 Slide35 Slide36

ונעבור לתופעת העקיפה, שלה הסבר פיסיקלי מעט מורכב אולם שווה להתאמץ ולהבין אותה מאחר ולאי הבנתה עשויה להיות השפעה שלילית ניכרת על האיכות הטכנית  של הצילומים של כולנו. תמיד מדהים אותי לגלות מחדש עד כמה המודעות לתופעה זו כמעט ואיננה קיימת אצל צלמים רבים. לאחר הקריאה, אני ממליץ מאד לכל מי שטרם בדק את הענין לבצע בדיקה פשוטה במצלמה שלו: הציבו את המצלמה על חצובה, בחרו נושא כל שהוא בעל פרטים מרובים, בצעו מיקוד ידני (חשוב!) על נקודה כל שהיא במרחב הנושא ובצעו סדרת חשיפות בצמצמים משתנים למן הצמצם הפתוח ביותר ועד הסגור ביותר (אין חשיבות לסוג העדשה בה תשתמשו לבדיקה). התאימו את מהירות הסגר הדרושה לכל צמצם כדי לשמור על חשיפה קבועה. לאחר הצילום השוו את הצילומים זה לזה ותבינו מיד היכן נכנסת העקיפה לפעולה. מאחר ולעקיפה יש קשר לגודל הפיקסל בחיישן התמונה שבמצלמה שלכם תוצאות הבדיקה רלבנטיות למצלמה זו בלבד. אם ברשותכם מצלמות נוספות מומלץ לבצע את הבדיקה בכולן באופן דומה. בהצלחה וצילום נעים!

Slide37 Slide38 Slide39 Slide40 Slide41 Slide42 Slide43 Slide44 Slide45 Slide46 Slide47 Slide48 Slide49 Slide50 Slide51 Slide52 Slide53 Slide54 Slide55 Slide56 Slide57 Slide58 Slide59 Slide60 Slide61

מודעות פרסומת

9 מחשבות על “2. מבט על עדשות: נפילת אור בקצוות המסגרת ועקיפה

  1. ממש לא מזמן העברתי את הנושא לסטודנטים בקרית אונו. נמלאתי גאווה כאשר אחת מהן שיתפה עכשיו ידיעה עם שמועה על קנון חדשה עם 50 מגה פיקסל ותהתה מה יהיה עם העקיפה.

    אהבתי

  2. השמועות אומרות שהמדובר במצלמה עם חיישן FF 24X36 בעל 53MP. אם כך, סביר להניח שיהיו כ- 9000 פיקסלים לאורך המימד הארוך של החיישן וכ- 6000 במימד הצר. מכאן נובע שגודל הפיקסל הצפוי יהיה כ- 4 מיקרון, לעומת 4.88 מיקרון ב- D810 שהינה בעלת 36MP. כמובן שהשפעת העקיפה תורגש מוקדם יותר מאשר ב- D810. מן הנתונים שבידי אפשר להעריך שגבול העקיפה יהיה בין צמצם 8 ל- 5.6. אולם יתכן, כפי שקיים כבר במצלמות מסויימות, שהמצלמה תכלול עיבוד שיגרום לניטרול חלקי של השפעת העקיפה. איך זה יעבוד בפועל, נחכה ונראה. בנוסף, כמו ב- D810, יהיה צורך בעדשות בעלות כושר הפרדה גבוה מאד כדי לנצל את כושר ההפרדה של החיישן. אין הרבה עדשות כאלו בליין הקיים של Canon, יתכן ויציגו עדשות יעודיות. בעיה נוספת היא הצורך ביציבות גבוהה מאד בזמן הצילום ושימוש במהירויות סגר גבוהות אחרת כל תזוזה קלה תגרום למריחה של הדימוי בגלל הפיקסלים הקטנים. כלל האצבע ההיסטורי האומר שמהירות הסגר הדרושה כדי לקבל תמונה חדה בצילום מהיד הוא אחד חלקי אורך המוקד של העדשה כבר לא תופס ברזולוציות הללו. ובכלל נשאלת השאלה מי צריך מצלמה כזו? וכמובן שכולנו סקרנים לדעת מה יהיה מחירה…

    אהבתי

  3. עוד משהו, כל הכבוד לסטודנטית שלך על החיבור בין שני הדברים. זה אומר שהחומר הועבר וגם נקלט כהלכה. הטבלה המאפשרת הערכת גבול העקיפה לכל גודל פיקסל נמצאת בשקף מספר 43 בפוסט.

    אהבתי

  4. בתור גיק גאה מייד קראתי את המאמר. מסקנה מעניינת (וידועה) היא שלמרות העקיפה עדיין כושר ההפרדה של המצלמות האלו גבוה יותר ממצלמות עם מספר פיקסלים נמוך. כולל תאורטית מצלמה עם 50 מגה פיקסל. מה שהיה נראה לי מוזר היא ההשוואה שצילום בצמצם 22 יכול להיות מחודד שיראה כמו צמצם פתוח הרבה יותר. זה הגיוני, אבל במקביל צילום בצמצם פתוח יכול להיות מחודד שיראה בהדפסה כאילו חד אף יותר. כך שלא ברורה לי ההשוואה הזו ומה הטעם בה.
    ולגבי הצורך בכך, יש מעטים שבאמת ינצלו את כושר ההפרדה הזה לתוצר הסופי או ידעו בכלל להגיע אליו מבחינת טכניקת צילום. מה שכמובן לא ימנע מכמות של "צלמים מקצועיים" לקנות את המצלמה כי היא "הכי טובה".
    אני באופן אישי מרוצה מה D800 שלי ורזולוציה זה לא המדד בראש רשימת השדרוגים שחסרים לי.

    אהבתי

  5. ברור שכושר ההפרדה של מצלמות ברזולוציה גבוהה גבוה יותר מזה של מצלמות עם מספר פיקסלים נמוך יותר, אחרי הכל העקיפה מגבילה את הרזולוצייה אבל לא מבטלת אותה. המאמר איליו הפניתי אכן עוסק בהשוואה קצת מוזרה ואולי אפילו בלתי נחוצה בעליל אבל יש כאלה המתעקשים לחפור לעומק שלפעמים הוא מוגזם וחסר תועלת, לפחות עבור רובנו.

    אהבתי

  6. והנה Canon הכריזה אתמול, 6.2.15 על המצלמות החדשות בעלות 50MP מדגמי EOS 5DS, 5DSR וכבר התפתחו אין סוף דיונים ברשת על מידת השפעת העקיפה על איכות הצילומים במצלמות אלו. נוסחה מענינת לחישוב השפעת העקיפה מצאתי כאן http://www.imaging-resource.com/PRODS/canon-5ds-r/canon-5ds-rA.HTM (יש לגלול עד סוף המאמר לתגובות שבסופו).

    אהבתי

  7. ובהמשך לאותו ענין, האתר http://www.the-digital-picture.com מפרסם מאמר על זוג המצלמות החדשות של Canon עם 50MP, וכולל במאמר טבלה בה נכללת בין היתר עמודה המתארת את הצמצם מוגבל העקיפה. המספר הוא שמרני למדי: עפ״י האתר העקיפה מגבילה את הרזולוצייה כבר בצמצם 6.7, די דומה להערכה שלי שהיתה 5.6-8 אולם הרבה פחות מצמצם 11 כפי שמופיע במאמר שסקרתי בתגובה הקודמת.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s