בשנת 2011, לפני שנות דור במונחים טכנולוגיים,  פרסמה חברת מחקר ועיצוב בשם Artefact Group מאמר מענין שכותרתו היתה:
The Camera Futura, מצלמת העתיד או המצלמה העתידית. המאמר בחן את ההיסטוריה הטכנולוגית של הצילום מזווית מענינת והיציע מודל למצלמה עתידית. המאמר סיקרן אותי ומצאתי בו ענין עד כדי כך שהחלטתי לשבת לתרגם ולערוך אותו עבור הסטודנטים שלימדתי אז בחוג לתקשורת צילומית במכללה האקדמית הדסה בירושלים.

את המאמר המקורי באנגלית תוכלו למצוא כאן: http://tinyurl.com/o2334l5

את המאמר שתרגמתי וערכתי תוכלו למצוא כאן: The Camera Futura

המצלמה העתידית אמורה להראות כך:

connectivity

המסר העיקרי במאמר היה שהמהפכה הדיגיטלית לא גרמה לשינוי של ממש באופן בו מתכננים ומשתמשים במצלמות וכי דרושה חשיבה מחדש בכל הנוגע לשימושיות של המצלמות, לשילוב בין חומרה לתוכנה ולמתודיקה של ממשק המשתמש. אני מודה ומתוודה שחלק מן הרעיונות במאמר נראו לי אז מופרכים, כי כמו רובנו גם אני הייתי שבוי בקונספציות  מוטעות. והנה, מסתבר שהיו אנשים בתעשיית הצילום שכן לקחו את הדברים ברצינות: בשנת 2013 הכריזה Sony  על שתי מצלמות יחודיות: Cyber Shot DSC10, 100, שהן למעשה החלק הקדמי (העדשה) במצלמה העתידית הנ״ל המתחברת לסמארטפון. וכך, המשתמש נהנה מעדשת זום איכותית (X10), מחיישן גדול יותר מזה המובנה בסמארטפון, מנפח אחסון גדול על גבי כרטיס זיכרון SD יחד עם הצג הגדול והאיכותי של הסמארטפון והיכולת להשתמש באפליקציות.

כך נראה הדגם המקורי של ה- DSC-QX100:

DSC-QX100-Images

מאחר והתקשורת בין העדשה לסמארטפון הינה אלחוטית ניתן  לצלם גם כאשר העדשה מופרדת מן הסמארטפון כפי שמופיע בצילום.

לא ידוע לי מה היתה מידת ההצלחה המסחרית של מוצר זה אבל העובדה היא שבשנת 2014 הכריזה Sony על הדור השני של המוצר  שכלל שיפורים רבים, בין היתר עדשת זום X30.

ניסיונות נוספים לשלב בין השימושיות של סמרארטפון לזו של מצלמה באו לידי ביטוי בדגמים שונים של Samsung כמו לדוגמא

Samsung Galaxy Camera 2 או  Samsung Galaxy K Zoom. בשני המקרים הסרבול של המוצר הפחית את השימושיות שלו כטלפון.

בינתיים יכולת השימוש באפליקציות למצלמות רגילות המשיך להתפתח בעיקר כפי שבא לידי ביטוי במצלמות חסרות המראה של  Sony: מצלמות אלו מתחברות באופן עצמאי לאתר האינטרנט היעודי של היצרן באמצעות WiFi ממנו ניתן להוריד אפליקציות שונות, חלקן בתשלום וחלקן חינמיות המשדרגות מאד את יכולות המצלמות.

ההתפתחות האחרונה בתחום זה באה ממקור בלתי צפוי: חברת DxO הצרפתית ידועה ביכולותיה בתחום עיבוד התמונה ומוצריה משולבים במצלמות וסמארטפונים של יצרנים רבים. כמו כן מוכרת התוכנה לעיבוד קבצי RAW של DxO וכן דרוג האיכות DxO Mark של מצלמות ועדשות המקובל כאורים ותומים בתעשייה. והנה, DxO החליטה להביא לידי ביטוי את הניסיון שצברה בתחום התוכנה ובדיקת מצלמות ועדשות והכריזה על מוצר הנקרא Dxo One: מצלמה קטנה המתחברת לסמארטפון, בשלב הראשון iPhone בלבד. נשמע מוכר? ובכן, DxO הרחיבו במספר מובנים את הקונספט של Sony: הדגש אצלם הוא, אלא מה, על איכות הדימוי. במצלמה מותקן חיישן בגודל "1, זהה לגודל החיישן במספר מצלמות של יצרנים אחרים. אבל רמת האיכות שמצליחה  DxO לסחוט מחיישן זה בעזרת יכולותיה בתחום עיבוד קבצי RAW מרשימה ביותר. אם נקבל את דברי החברה כי DxO One נבדק לפי אותם הקריטריונים לפיהם היא בודקת חיישנים ועדשות של יצרנים אחרים הרי שמדובר כאן בפלא לא קטן. לפני ההסבר הבה נראה כיצד נראה המוצר החדש:469188-dxo-one

בניגוד לסדרת ה-QX של Sony החיבור של המצלמה לסמארטפון הוא חיבור פיסי ודיגיטלי כאחד שאינו אלחוטי. כלומר לא ניתן להפריד את המצלמה מן הסמארטפון בזמן הצילום. היתרון הוא חיבור אמין ומהיר ללא ההשהיה (Lag)  המאפיינת חיבור אלחוטי. החיסרון הוא בפגיעה מסויימת בנוחיות הצילום במקרים בהם הפרדה בין הצג (הסמארטפון) לחיישן (המצלמה) מקלים על הצלם כמו בצילום שלמעלה.

DxO One מצלמת קבצי RAW בפורמט DNG, הניתנים לעיבוד בכל התוכנות המקובלות. במצב זה דרוג המצלמה הוא 70 לעומת דרוג של 67 למצלמה מעולה מדגם Sony RX100 III, שמחירה כמעט כפול. כמובן שיש להביא בחשבון את מחיר הסמארטפון אבל כזה הרי יש כבר לכל אחד מאיתנו בכיסו…

אבל ההפתעה האמיתית מגיעה כאשר עוברים לצילום במצב  Super RAW: צילום של 4 קבצים ברצף וחיבורם בתוכנה. במצב זה דרוג החיישן מזנק לדרוג של 85, המשאיר מאחור מצלמות DSLR רבות בעלות חיישן בגודל  APS C (חיישן Crop). גם רעיון זה מוכר כבר, בין היתר בישום של Sony לחשיפות בצילומי לילה אבל שם החיבור הוא של מספר קבצי  JPEG ולא קבצי RAW. גם האיכות האופטית של העדשה (מפתח מירבי 1.8) תורמת כמובן לאיכות הגבוהה, אולם מאידך המדובר בעדשה באורך מוקד קבוע (מקביל) של 32 מ״מ שלא תתאים למשתמשים הרגילים לשימושיות של עדשות זום. חשוב גם לציין כי בשלב זה קבצי Super RAW נתמכים ע״י התוכנה של DxO בלבד. כמו כן, בשלב ראשוני זה קיימת רק אפליקציה אחת של DxO הפועלת עם המצלמה, כך שאחד המאפיינים העיקריים של ה-Camera Futura לא בא כאן לידי ביטוי.

הרשת כבר מלאה בניתוחים וספקולציות שונות ומשונות באשר להשפעתו של מוצר זה על השוק.  אחד המאמרים הסוקרים את המוצר החדש נכתב ע״י Kevin Raber ב- http://tinyurl.com/ncqbuuq.

כמו כל מוצר חדש סביר להניח שידרשו תיקונים והתאמות שיתבססו בחלקם על משוב שיתקבל מן השוק. יהיה מענין לראות האם מצלמה מסוג זה במחיר של כ- $600 תתקבל באהדה ע״י פלח השוק הגבוה איליו היא מכוונת.

סקירה מעמיקה למדי של ה״מצלמה״ הזו תוכלו למצוא כאן.

אשמח לשמוע את דעתכם באשר לסיכויי ההצלחה של מוצר זה ולגבי מידת הרלבנטיות של סוג זה של מצלמות לכם באופן אישי.

גבי

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s