בפוסט הקודם דנתי באופן היצירה של כתבה צילומית וסקרתי את סוגי הצילומים המרכיבים אותה. פוסט זה יעסוק בעריכת הכתבה.

עריכת כתבה צילומית: מודל 3+1

בכל כתבה/סיפור צילומי ניתן לאתר 3 חלקים עיקריים:
1. פתיחה
2. גוף הכתבה
3. סיום

בנוסף, בכל כתבה יהיו צילום אחד או יותר שיהיו מושכים ומענינים ביותר וישמשו כנקודות ענין מיוחדות וכצילומי מפתח בכתבה. צילומים אלו הם ה- 1 במודל 3+1: וכך לכל צילום בכתבה תפקיד מוגדר שעליו למלא. מודל זה מאפיין גם אופני ביטוי  נרטיביים אחרים, כמו הסיפור הקצר ומוסיקה.

צילום הפתיחה (The Opener): לצילום זה תפקיד מובן מאליו: עליו  למשוך את תשומת הלב של הצופה, כדי שימשיך לצפות בכתבה. צילום זה אינו צילום המפתח שהוזכר קודם לכן, ואם מתפתים להשתמש בצילום מפתח כצילום פתיחה קרוב לודאי שיש פגמים בסיפור המוצג ויתכן שהמדובר באוסף צילומים חדשותי ולא בכתבה צילומית/סיפור בעל נרטיב ברור.

גוף הכתבה (The Body): החלק העיקרי של הכתבה, המעביר את הצופה מהנחת ההקשר לפיתוח הנרטיב, הסיפור. כאן חשוב להבדיל בין 2 סוגי כתבה צילומית: בין הכתבה הקלאסית, שבבסיסה סיפור מתפתח, לזו המבוססת בעיקר על הצילומים עצמם כאלמנטים גרפיים וחזותיים שאין בינהם קשר היוצר את הסיפור. הכתבה שאין בה סיפור מתפתח מספקת בעיקר חוויה חזותית חזקה.

הסיום (The Closer): האם לסיים בצעקה או בלחישה? הגישה השמרנית דוגלת בסיום חזק ובאמירה ברורה בסוף הסיפור, אולם באופן שלא יתחרה בצילומי המפתח בגוף הכתבה ובצילום הפתיחה. בחלק מן הכתבות הסיום מתבצע באמצעות הטקסט המלווה, דבר המאפשר להשתמש בצילום שקט יותר לצילום המסיים. בד"כ מומלץ לבחור צילום חזק כצילום המסיים!

צילום המפתח (The Key Shot): מאחר וגם הצלם הטוב ביותר ביום הטוב ביותר שלו לא יצליח לספק רק צילומים מעולים וחזקים, יש לשמור מקום ולהכין את המיקום הראוי לצילום או הצילומים הטובים ביותר: הצילומים בדף שלפני הצילום החזק ביותר חייבים להיות חזקים פחות על מנת לאפשר לצילום המפתח להשיג את האפקט שלמענו נוצר. לצלם עצמו אולי יהיה קשה לסווג את הצילומים שלו כטובים יותר וטובים פחות אולם עורכי עיתון ועורכי צילומים עשויים להיות חסרי רחמים בענין זה.

20Photo_Essay

תאור גרפי של מבנה הכתבה הצילומית

כתבה היסטורית קלאסית ידועה ומענינת לניתוח היא Country Doctor של W. Eugene Smith משנת 1948.

צילום ראשי: בשוק של צחאלטובו, גאורגיה, אוקטובר 2014.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s