לפני שנים רבות, בארץ רחוקה, מעבדות צילום היו ענין נדיר למדי. ומה לעשות שגם נפשם של תושבי אותה ארץ חשקה בצילומים צבעוניים? השתמשו בחומרי צילום Instant של פולארויד ובא לציון גואל. המשפט המליצי הזה מתאר את המצב שהיה קיים בשנות ה- 60 וה-70 באסיה וברוסיה, כאשר הצילום החובבני (Consumer Photography) החל להתפשט שם אולם מעט מאד מעבדות צילום היו קיימות אז. כתוצאה מכך, Polaroid עם הצילומים המתפתחים מאליהם שלה הפכה למותג מרכזי במדינות כמו רוסיה והודו.

בשנות ה-80, מעבדות הצילום הזעירות Mini Labs עם השרות המהיר שהציעו, שינו את שוק ה-Photofinishing מן הקצה אל הקצה. כעת היה ניתן להדפיס מספר הדפסות מכל צילום, במספר גדלים, במחירים שווים לכל נפש ותוך זמן קצר. מעבדות הצילום המרכזיות הגדולות נפגעו קשה כאשר כל בית מרקחת פתח מעבדת תוך שעה. גם פולארויד ופוג׳י, שהיו שתי השחקניות הגדולות בשוק הצילום המידי נפגעו קשה. עבור פולארויד מעבדות ״תוך שעה״ היו תחילת הסוף. הצילום הדיגיטלי היה כבר הקש ששבר את גב הגמל, חיסל את החברה לחלוטין בשוק החובבני ובשוק המקצועי כאחד והביא אותה לפשיטת רגל.

על ההיסטוריה המרתקת של פולארויד, על חלקה החשוב בהתפתחות הטכנולוגית של הצילום ועל מייסדה יוצא הדופן אדווין לנד כתבתי כבר פוסט מפורט, מספר 5. גם את חלקה המרכזי של פוג׳י בפופולריות הנוסקת של הצילום המידי סקרתי כבר בפוסט מס׳ 55.

והנה, למרבה הפלא ובניגוד לתחזיות של מומחים רבים הצילום המידי נמצא מזה מספר שנים בנסיקה שאינה אפיינית לטכנולוגיות שכבר כמעט הפסיקו להתקיים. המתעניינים במחזור החיים של טכנולוגיה ימצאו בוודאי ענין בפוסט מס׳ 22 ובפוסט מס׳ 23.

לכן, מענין מאד לנסות ולהבין מה גרם לטכנולוגיה שכבר היתה בשלב העתיקות שלה לחזור לאחור בזמן ולהתחרות, במידה זו או אחרת עם טכנולוגיית הצילום הרווחת ביותר כיום, הצילום הדיגיטלי. שני גורמים עיקריים פועלים כיום בתחום האינסטנט: Fujifilm ו-Impossible, שרכשה בזמנו מלאים גדולים של סרטי פולארויד שנשארו לאחר פשיטת הרגל וסגירת מפעלי הייצור של פולארויד ואף רכשה את מפעל החברה בהולנד והפעילה אותו מחדש. לאחרונה היציגה Impossible מצלמת אינסטנט חדשה המיוצרת עבורה לאחר שעד כה הסתפקה במכירת מצלמות משומשות-משופצות.

33456642114e40bbafa6502850170ea4_grande

המצלמה החדשה של Impossible מדגם I-1 שמחירה
יחד עם 3 חבילות סרט צילום הוא 350 אירו.
מקור: אתר Impossible

פוגי׳פילם מצידה חשה נכון את צורכי השוק היפני ופיתחה קו מוצרי אינסטנט תחת השם Instax  שזכה להצלחה מרובה ולא רק ביפן. עד סוף שנת 2016 צפויה פוג׳י למכור 5 מליון מצלמות Instax, יותר מפי שלושה ממספר המצלמות הדיגיטליות שימכרו על ידה באותה שנה! וכאן חשוב לזכור את אחד המאפיינים המרכזיים של הצילום האנאלוגי: כל מצלמה שנמכרת גוררת אחריה מכירה מתמשכת של סרטי הצילום המתכלים לאורך שנים. בתקופת המכירות שלקראת חג המולד בסוף שנת 2015 היו מצלמות ה-Instax הפריט הצילומי הנמכר ביותר ב-Amazon.com. המראה היחודי של צילומי האינסטנט, כולל השוליים הלבנים האפייניים מושך רבים עד כדי כך שהדפסות דיגיטליות רגילות הכוללות שוליים לבנים נקראות ״הדפסות פולרויד״.

instant1

עקומת המכירות של מצלמות Instax בשנים 2010-2016: התחלה צנועה בסין ובמזרח אסיה הפכה להצלחה גדולה עם המשך המכירות ביפן, בדרום מזרח אסיה, באוסטרליה וניו זילנד ובהמשך באירופה ובארה״ב.
מהו הגורם להצלחה הלא לגמרי מובנת של הצילום המיידי בשנים האחרונות? שימו לב לאיור הבא:
instant2
 לאחר הצגת קו מצלמות ה- Instax המקורי בשנת 1998 המכירות עלו בהדרגה עד שנת 2002. עיקר הביקוש למצלמות אלו היה בקרב נערות בגיל ביה״ס התיכון ביפן, שאהבו את פשטות השימוש במצלמה והאיכות הגבוהה של הצילומים. אולם החל משנת 2003, בה מכירות המצלמות הדיגיטליות עלו לראשונה על מכירות המצלמות האנאלוגיות ומכשירי הטלפון הסלולריים משולבי מצלמה נעשו פופולריים חלה ירידה חדה במכירות מצלמות Instax שנמשכה עד שנת 2007. בשנת 2007 זכו מצלמות Instax בפופולריות רבה עת הוצגו במזרח אסיה, בסין ובדרום קוריאה. גם במדינות אלו עיקר המכירות התבסס על נערות בגיל ביה״ס התיכון. המכירות המשיכו לטפס גם בזכות תוספות כגון תכשיטים וקישוטים שונים שהוצמדו למצלמות שנחשבו ל-Kawaii, התכונה המקבילה ל״חמוד״ בתרבות היפנית.
עם ההצגה של דגמים חדשים, חלקם מיועדים למבוגרים, המכירות המשיכו לעלות. קו מוצרי Instax כולל כעת מוצרים המיועדים לקבוצות דמוגרפיות שונות כפי שניתן לראות באיור הבא:
instant3

הצלחתה של מדפסת הסמארטפון, המדפיסה צילומים ישירות מטלפונים ניידים חכמים תרמה גם היא לפופולריות של הצילום המיידי. לאחרונה היציגה פוג׳י לשוק את ה-Instax Mini 70: מצלמת אינסטנט בעלת עיצוב מודרני אך פשוט, עם איכות דימוי משופרת ומצב סלפי, וגם מדפסת סמאטרפון חדשה Instax Share SP-2 המדפיסה צילומים איכותיים בגודל כרטיס אשראי תוך 10 שניות בלבד. עד סוף שנת 2014 מכרה פוג׳י 387 מליון מצלמות Instax, מספר מדהים לכל הדעות.

הפופולריות של מוצרי Instax לא נעלמה מעינהם של יצרנים אחרים ובראשם Imposible Project שהוזכר לעיל. בשנת 2010 החלה החברה לייצר מוצרים תואמי פולארויד. בשנת 2015 הודיעה Impossible כי במהלך השנה ייצרה מליון מארזים של סרטים תואמי פולארויד לעומת 650,000 בשנת 2014. הצפי הוא לעלייה דומה במכירות הסרטים גם בשנת 2016. החברה מייצרת כיום במפעלה שבהולנד יותר מ-35 גרסאות שונות של סרטים תואמי פולארויד המתאימים לשלושה דגמי מצלמות עיקריים של פולארויד: SX-70 הקלאסית, 600 ו-Image/Spectra. כמו כן מייצרת החברה סרטים תואמי פולארויד בגודל 8X10 אינצ׳ למצלמות טכניות וכן סרטים ל-Instant Lab, מכשיר המאפשר ביצוע רפרודוקציות על חומר צילומי תואם פולארויד.
Impossible דיווחה על השקעות ניכרות במחקר ופיתוח במטרה לשפר את איכות מוצריה, לקצר את זמן הפיתוח ולמנוע את הצורך להגן על הסרט מאור בזמן הפיתוח. כמו כן הודיעה החברה על פיתוח סרט חדש בגרסה דו צבעית, שחור וירוק. כמו כן נמצאת בתכנון גרסת אינפרא אדום.

עפ״י Impossible, עיקר המשתמשים (60%) בחומרי הצילום המיידי הם צעירים בגילאי 17-24. עם זאת ניכרת עליה בשימוש בצילום המיידי גם בקרב גילאי 25-34 (40%). מכאן נובע כי מרבית המשתמשים בצילום המיידי הם אותם צעירים שנולדו וגדלו לתוך מהפכת הצילום הדיגיטלי והסמארטפונים, ודווקא הם מאמצים בחום טכנולוגית צילום אנאלוגית-כימית שנראה היה לרגע כי כבר אבד עליה הכלח.

Trailer לסרט תעודי  על Impossible Project  הנמצא בשלבי הפקה מתקדמים ניתן למצוא כאן.

גם Lomogrpahy  מציעה כיום מגוון רחב למדי ואפילו מפתיע של מצלמות אינסטנט אם כי, עפ״י מקורות שונים, בכמויות קטנות בלבד בשלב זה. מצלמות האינסטנט של Lomogrpahy מבוססות על סרטי הצילום המיידי Instax מתוצרת פוג׳יפילם.SafariScreenSnapz003

מצלמת איסנטנט של Lomography מדגם Instant Wide

החברה שבבעלותה המותג Polaroid מנצלת גם היא את הפופולריות החוזרת של המותג והציגה מצלמה דיגיטלית הנקראת Snap המשולבת במדפסת המבוססת על טכנולוגיית Zero Ink ולא על חומרי הצילום המיידים הקלאסיים. מצלמה זו מסוגלת לצלם ולהדפיס שישה דימויים בעשר שניות בלבד.

SafariScreenSnapz004.jpg

בתחום המקצועי המשיכו לפעול Studio 20X24 שהציעו צילום פולארויד במצלמה הענקית בגודל 20X24 אינצ׳: השרות ניתן בניו יורק, מיאמי, סן פרנסיסקו ובדיסלדורף בגרמניה. עם זאת פורסמה הודעה כי חומרי הצילום בגודל זה, שאינם מיוצרים מאז שנת 2009 יספיקו לכל היותר עד סוף 2017. מי יודע, אולי Impossible תחליט לייצר גם חומרים אלו בהמשך על מנת להוסיף ולקיים את השרות המיוחד הזה.

Chuck-Close-Vanity-Fair-Polaroid-20x24

מצלמת פולארויד 20X24 אינצ׳. מקור: Digital Trends

עוד חומר אינסטנט מקצועי שיעלם בעתיד הקרוב מן השוק הוא  FP-100C של פוג׳י. זהו חומר אינסטנט מסוג Peel Apart (דורש קילוף) שבו, בניגוד לחומרים המודרניים יותר יש צורך לקלף שכבת נייר מעל פני הצילום לאחר תום זמן הפיתוח. חומר זה היה פופולרי ביותר בקרב צלמים מקצועיים בתקופה שלפני העידן הדיגיטלי ושימש לצורך בקרת חשיפה, קומפוזיציה ותאורה לפני חשיפת שקופיות בפורמט 4X5. לאחר פשיטת הרגל של פולארויד נותר בשוק החומר המקביל של פוג׳י שנקרא  FP-100C. בתחילת השנה הודיעה פוג׳י כי המשלוחים האחרונים של חומר זה יצאו בסביבות אמצע 2016 לאחר שהתקבלה החלטה להפסיק את ייצור החומר כתוצאה מירידה דרסטית בביקושים שאינם מצדיקים את המשך הפעלת קו הייצור. מייסד חב׳ Impossible  נפגש עם הנהלת פוג׳י בניסיון להגיע להסדר כלשהוא לגבי המשך יצור החומר אולם נתקל בסרוב מוחלט.

SafariScreenSnapz005

חומר אינסטנט מקצועי מסוג Peel Apart, FP-100C. מקור: Petapixel.com

יחד עם העלמם של חומרי אינסטנט המקצועיים נעשים נסיונות לחדש את ייצורם של סרטי אינסטנט שיצורם הופסק מזמן כמו לדוגמא 55PN שהיה סרט אינסטנט שחור לבן בגודל  4X5 אינצ׳ שאיפשר קבלת הדפס פוזיטיבי יחד עם נגטיב ממנו ניתן היה להדפיס הדפסים נוספים באמצעות מכשיר הגדלה אופטי. חברת הזנק בשם New 55 Film מפתחת מספר חומרי אינסטנט וגם חומרי צילום רגילים. אחד המוצרים הוא סרט ה- 55PN הקלאסי בשחור לבן וגם גרסה צבעונית שלו. החברה ביצעה גיוס המונים באמצעות Kickstarter.

נראה אם כך כי ד״ר אדווין לנד, ממציא הצילום המיידי ומייסדה של חב׳ Polaroid היה שמח לצפות כיום בתהליך ״החזרה בתשובה״ בו צלמים צעירים רבים מעדיפים את הצילום המידי האנאלוגי על פני הצילום הדיגיטלי הנתפש כקר ומרוחק. צילום אינסטנט הוא Cool  ולכן כנראה נמצא כיום בנסיקה. לכמה זמן? ימים יגידו.

 

מקור תמונה ראשית: wikipedia

עדכון 16.9.16: מסתבר שגם Leica קופצת לבריכת הצילום המידי עם מצלמה חדשה בשם Sofort.
המצלמה, המיוצרת כנראה ע״י Fuji תואמת לסרטי MiniInstax שלה.

עדכון 16.11.16: הוכרזה גרסה מוחדשת ומשופרת של המצלמה הקלאסית SX-70

עדכון 11.1.17: זו השנה השנייה שמוצרי הצילום המיידי מככבים בראש רשימת המכירות של Amazon לקראת חג המולד וראש השנה האזרחית

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s