בפוסט הקודם דנתי בעקרונות יצירת הדימוי בסרטי שחור לבן. פוסט זה עוסק בשלב ההדפסה של הנגטיב על נייר הדפסה נגטיבי.
את הנגטיב שהתקבל לאחר הפיתוח אפשר להדפיס בהגדלה אופטית על נייר צילום שחור לבן נגטיבי הניתן לרכישה בגדלים שונים ומסוגים שונים. באופן עקרוני, תהליך יצירת הדימוי בנייר הצילום זהה לתהליך יצירת הדימוי בנגטיב כפי שתואר בפוסט הקודם.
קיים נייר על בסיס פלסטי (RC) או נייר על בסיס נייר (Fiber Based, נקרא בסלנג בעברית ״נייר נייר״) הנחשב איכותי יותר. נייר פלסטי ניתן לפיתוח בטמפ׳ גבוהות ולכן זמן הפיתוח שלו קצר יותר. גם זמן השטיפה שלאחר הקביעה קצר הרבה יותר. נייר פלסטי ניתן לפיתוח גם במכונות אוטומטיות מהירות. לעומתו ״נייר נייר״ מחייב פיתוח בטמפ׳ נמוכות ואינו ניתן לפיתוח אוטומטי אלא בקערות או מיכליםֿ, זמן השטיפה הסופית שלו ארוך מאד ויש צורך בהרבה מים לשם כך. עוד הבדל בין הניירות הוא העובדה שנייר פלסטי יבש הינו שטוח לחלוטין. ״נייר נייר״ מתייבש כך שאיננו שטוח ויש צורך לשטחו בעזרת חימום ולחץ. בעבר היו נפוצים מכשירי יבוש יעודיים ל״נייר נייר״.

ההגדלה מתבצעת בחדר חושך המואר בתאורה אדומה (אליה נייר הצילום איננו רגיש) ובאמצעות מכשיר אופטי הנקרא מגדל (Enlarger). המגדל מקרין דימוי מוגדל של הנגטיב על הנייר באמצעות עדשת הגדלה מיוחדת. לעדשות הגדלה יש  צמצם (נשלט באמצעות טבעת ) המאפשר שליטה בכמות האור העובר דרך העדשה. הנייר נחשף לאור המגדל באמצעות טיימר המחובר לנורת המגדל וקובע את משך החשיפה. על מנת להביא את חדות הדימוי המוקרן על הנייר למקסימום משתמשים ב-Focus Finder שהוא מכשיר אופטי המונח על הנייר ומגדיל קטע קטן מן הדימוי המוקרן: במצב של מיקוד מיטבי ניתן להבחין בגרעיני הכסף המתכתי שעל הנגטיב (ללא קשר לחדות הצילום).

picture1
מבנה סכמטי של מגדל טיפוסי להגדלה מנגטיבים שחור לבן. מקור: Wikipedia

peak-finder

מכשיר Focus Finder איכותי  מסוג Peak המתאים גם לביצוע הגדלות גדולות:
מחירו כ- $300, לעומת $30 למכשיר בסיסי פשוט. ההבדל בין המכשירים מדהים: בעבר היה לי במעבדה שהפעלתי מכשיר כזה שהקל מאד על מציאת המיקוד המיטבי גם בקצוות של הגדלות גדולות.

הנייר החשוף עובר תהליך פיתוח זהה עקרונית לזה שעבר הנגטיב אם כי המפתח שונה בהרכבו. בד״כ מפתחים נייר צילום בקערות שטוחות או במכונה אוטומטית או במיכלים גדולים. גם פיתוח הנייר הוא תלוי זמן, טמפרטורה וניעור. התוצאה היא הדפס פוזיטיבי שלאחר הייבוש ניתן להצגה ולצפייה באור. בעוד שפיתוח הסרט היא מיומנות פשוטה למדי הרי הדפסה איכותית היא מיומנות נרכשת הדורשת ניסיון רב והכרות טובה עם התכונות של חומרי הצילום, תמיסות הפיתוח, ציוד ההגדלה ומאפיינים טכניים בעלי משמעות חזותית כמו בהירות וניגוד.

במקום להדפיס באמצעות הגדלה אופטית כנ״ל, אפשר לסרוק את הסרט באמצעות סורק ההופך אותו לדימוי דיגיטלי פוזיטיבי, לבצע עיבוד תמונה במחשב ולהדפיס במדפסת. קיימות כיום מדפסות איכותיות מאד להדפסות שחור לבן.
עסקתי בנושא הסריקה של נגטיבים ושקופיות בהרחבה בפוסטים מס׳ 74, 44, ו-15.

שני מדריכים מענינים לפיתוח והדפסה שחור לבן שיצאו לאור לפני שנים רבות ע״י Kodak ונמצאים ברשותי הם Kodak Darkroom Dataguide ו- Kodak Master Darkroom Dataguide. מדריכים אלו ניתנים לרכישה ב- eBay ובאתרים נוספים.

picture1

מדריך מצויין לפיתוח שחור לבן ביתי ניתן למצוא באתר BHPhotovideo.com

עוד מדריך טוב מבית B&H להקמת מעבדה ביתית לפיתוח והדפסה בשחור לבן ניתן למצוא כאן.

tsdarkroom5
אילוסטרציה נחמדה לחדר חושך שחור לבן. מקור: B&H

אצל B&H מופיעים 842 פריטים הקשורים לניירות צילום שחור לבן, מכל הסוגים ובכל הגדלים.
בתהליך ההדפסה יש צורך להתאים את ניגוד הנייר לניגוד הסרט והנושא שצולם ולכן יש צורך בניירות בעלי ניגוד שונה.

ניירות נגטיביים להדפסה בשחור לבן קיימים בשני מופעים עיקריים: ניירות בעלי ניגוד קבוע וניירות בעלי ניגוד משתנה. הניירות בעלי הניגוד הקבוע קיימים בדרגות ניגוד שבין 1-5 כאשר הנייר בדרגה 5 הוא הניגודי ביותר. לכן מי שעובד עם ניירות אלו חייב להחזיק לפחות 3 ״גרדציות" של נייר. אפשרות אחרת היא שימוש בנייר מסוג Multigrade (או Variable Contrast) בו ניתן לשנות את הניגוד באמצעות מסננים צבעוניים אותם מרכיבים על עדשת המגדל. השימוש בניירות מסוג זה מחייב רכישה חד פעמית של ערכת מסננים מיוחדת למטרה זו אולם בניגוד לניירות הרגילים כאן אפשר להסתפק באריזת נייר אחת לכל גודל. ניתן גם לרכוש מגדל מיוחד להדפסה על ניירות MG הכולל מסננים מובנים בתוכו.

סוג נוסף, אם כי נדיר יותר של נייר צילום שחור לבן הוא נייר פוזיטיבי Direct Positive. זהו נייר המאפשר קבלת דימוי פוזיטיבי באופן ישיר ומיועד בעיקר לשימוש במצלמות נקב (Pinhole Cameras). באמצעות שימוש בנייר זה, הנחשף ישירות במצלמת הנקב ניתן להפיק צילומים פוזיטיביים בשחור לבן ללא שימוש בנגטיב. הפיתוח של נייר Direct Positive הוא פשוט וזהה למעשה לתהליך הפיתוח של נייר צילום שחור לבן נגטיבי: פיתוח, קביעה ושטיפה. לנייר זה ניגוד גבוה מאד: ניתן להקטין את ניגוד התוצאה הסופית ע״י ביצוע חשיפה מוקדמת (Preflash) של הנייר לפני הצילום.

לאחר יציאתה של Kodak מן התחום, יצרן ניירות הצילום שחור לבן הגדול ביותר כיום הוא Ilford.

כימיקלים לפיתוח: מי שמעונין ללכת על הקצה מוזמן לרכוש את מרכיבי הכימיקלים השונים באבקות ולהכין את תמיסות העיבוד בעצמו, כיף גדול. ניתן להשיג את הכימיקלים הדרושים בבתי מסחר המספקים ציוד וחומרים למעבדות: חשוב להקפיד שהכימיקלים יהיו ברמת Photograde, אין צורך ברמה אנליטית שהיא יקרה יותר. מרשמים להכנת תמיסות עיבוד לנייר יש באינטרנט למכביר. מי שלא מעונין לכתת את רגליו על מנת להשיג את המרכיבים בנפרד יכול לרכוש אבקות מוכנות או תרכיזים נוזליים מוכנים לשימוש לאחר מהילה עם מים בהתאם להוראות השימוש.
באתר B&H מופיעים 370 פריטים בסעיף זה.

בנוסף יהיה על מי שמעונין להדפיס את צילומיו בעצמו לרכוש מגוון אביזרים, החל במגדל (שמחירו עשוי להגיע לאלפי שקלים) ועדשות הגדלה יעודיות (יש צורך בעדשה נפרדת לכל פורמט) וכלה במשורות, מד חום, טיימרים, בקבוקים, קערות פיתוח ועוד ועוד… בסעיף זה מופיעים באתר B&H ״רק״ 517 פריטים שונים…

ועוד לא אמרנו כלום על המקום הנדרש לצורך הקמת מעבדה אישית בבית. בזמנו היה מקובל להקים מעבדות אישיות בחדר האמבטיה, אותו ניתן בד״כ להחשיך בקלות יחסית ויש בו מים זורמים. אבל אם רוצים גם להתקלח שם מידי פעם יהיה עליכם להוציא את ציוד הפיתוח החוצה.

האם זה כדאי? למי שמכיר רק את הצילום הדיגיטלי המעבר לצילום אנאלוגי עשוי להיות מענין  ואולי אף מרגש אם כי הדבר כרוך בהוצאות לא מעטות ובתהליך לימודי לא קצר. מי שמתחבר לדימויים פיסיים יותר מאשר לדימויים וירטואליים השמורים בדיסק המחשב ואוהב עבודת כפיים ימצא בצילום האנאלוגי תחביב מהנה ומתגמל. עם זאת, לדעתי רק העיסוק בשרשרת ההדמיה האנלוגית במלואה הוא בעל ערך, כלומר צילום על סרט, פיתוחו והדפסתו על נייר צילום. בצילום על סרט, מסירתו לפיתוח למעבדה, סריקתו והפיכתו לקובץ דיגיטלי אין לטעמי שום תועלת, עדיף כבר להישאר בתחום הדיגיטלי משלב הצילום, גם בשחור לבן. ראו גם פוסט מספר 64 בבלוג זה.

מאמר מענין על ניירות שחור לבן ועל הצילום האנאלוגי בכלל תמצאו כאן.

אשמח לשמוע את דעתכם בענין!

אני לרשותכם  ביעוץ ובעזרה (ללא תשלום) לכל מי (שלמרות הכל) מעונין להיכנס לתחום הצילום האנאלוגי.

בפוסט הבא אסקור את סרטי הצילום הצבעוניים הנגטיביים.

עדכון 21.5.17: סדרה של אנימציות חביבות מבית Ilford בנושא תהליכי צילום שחור/לבן

עדכון 17.9.20: Tetenal חוזרת

עדכון 18.10.20: סדרה חדשה מאילפורד  של מדריכי וידאו לפיתוח והדפסה שחור לבן

עדכון 23.10.21: מערכת מענינת המאפשרת צילום ופיתוח מידי של דימויים פוזיטיביים

מקור תמונה ראשית: Dallas Center for Photography

2 מחשבות על “95. סרטי צילום וניירות צילום, חלק ב: ניירות שחור לבן

כתיבת תגובה