בחלק א הסברתי מהם הפורמטים השונים שהיו קיימים בתקופת הסרט וכיצד הם משפיעים על הגדרת הפורמטים של חיישני התמונה האלקטרוניים בעידן הצילום הדיגיטלי. לטובת מי שלא קרא את חלק א, אחזור כאן על כך שהפורמט המוגדר כיום ״פורמט בינוני״ (Medium Format, MF) הוא למעשה הפורמט הגדול בעידן הדיגיטלי ואילו הפורמט הנקרא Full Frame הוא למעשה הפורמט הבינוני ומתחת לו נמצאים פורמטים רבים קטנים יותר.

אתייחס בפוסט זה להבדלים העיקריים שבין מצלמות דיגיטליות בעלות חיישני Full Frame ברמה הגבוהה ביותר מבחינת רזולוצייה וביצועים כגון:
Sony A7R II, Nikon D810, Canon 5DS. ההשוואה לא תתייחס ישירות לדגם זה או אחר אלא לקבוצה אחת מול הקבוצה השנייה, הכוללת מצלמות אינטגרליות וגבים דיגיטליים מתוצרת Hasselblad, Phase One, Pentax, Leica.

ההבדלים הבולטים ביותר בין שתי הקבוצות הן: גודל החיישן, גודל הגוף, משקל, מחיר, ביצועים, היצע העדשות וכן גודלן, משקלן ומחירן של העדשות. הבדל נוסף נובע מן העובדה שמראשיתן, רוב מצלמות הסרט בפורמט בינוני כללו אפשרות להחלפת הקסטה בה נמצא סרט הצילום באמצע הצילומים, וכך ניתן היה לצלם בעזרת גוף אחד ומספר קסטות גם נגטיב שחור לבן, גם נגטיב צבע וגם שקופיות. למעשה, בתחילת הדרך יוצרו גבים דיגיטליים שהיה ניתן להרכיבם על גופים קיימים של מצלמות סרט בפורמט בינוני. אפשרות זו קיימת עד היום אצל Hasselblad ואצל Phase One, יחד עם מצלמות אינטגרליות בהן החיישן הוא חלק בלתי ניתן להפרדה מגוף המצלמה.

212489156_o

בצילום (מתוך Photo.net) מצלמת סרט קלאסית בפורמט בינוני  6X6 מדגם Hasselblad  500CM (משמאל) ואותה המצלמה עם גב דיגיטלי. גב חדיש המתאים למצלמה זו מיוצר עד היום ע״י Hasselblad (סדרה V). לשיטה זו יתרון גדול: אפשר לשדרג את הגב ולהישאר עם אותו גוף ואותן עדשות. אפשרות זו לא קיימת במצלמות DSLR רגילות (היו בעבר מספר נסיונות כושלים לפתח גב דיגיטלי מתחלף למצלמות סרט SLR וניסיון אחד שצלח, דגם של Leica  שעלה 4500 אירו בזמנו). עם זאת, כיום יש הבנה כי מצלמה אינטגרלית בה כל הרכיבים והחלקים מתוכננים יחד עדיפה.

השוני העיקרי בין שתי הקבוצות הוא כמובן גודל החיישן. המצלמות בעלות חיישן בגודל Full Frame 24X36 מתגמדות כאשר בודקים את גודל החיישנים במצלמות הפורמט הבינוני, הנעים (בקירוב טוב) מ- 33X44מ״מ, דרך 30X45 מ״מ וכלה ב- 40X45 מ״מ.

sensor1-Pentax-645Z
מקור: cameradecision.com

הבדל נוסף נוגע למספר הפיקסלים: לדגמים האחרונים של כל יצרני המצלמות בפורמט הבינוני, למעט Leica, אותו חיישן CMOS בעל 51MP בגודל 33X44 מתוצרת סוני. עם זאת קיימים עדיין בשוק דגמים ישנים יותר בעלי חיישן CCD  עם 50, 60 או 80MP. זה  היה מספר הפיקסלים הגדול ביותר שהיה קיים במצלמה המיועדת לשימוש אזרחי מסחרי עד ש-PhaseOne הציגה את הגב הדיגיטלי בעל 100MP בסוף 2015. יצרני החיישנים בתחום הפורמט הבינוני הם Teledyne-Dalsa , On-Semi ו- Sony. פרט מענין היא העובדה כי חב׳ On-Semi רכשה לאחרונה את חברת True Sense  שהוקמה לאחר שקודאק מכרה את חטיבת חיישני התמונה שלה במסגרת פשיטת הרגל והארגון מחדש שעברה החברה בשנים האחרונות.
כך שמבחינת מספר הפיקסלים, דווקא חיישני הדור האחרון של המצלמות בפורמט הבינוני כוללים מספר פיקסלים דומה למה שאנו מוצאים במצלמות Full Frame (למעט הדגם החדש עם 100MP של PhaseOne).

MP

השוואה בין מספר הפיקסלים בדגמי מצלמות שונים. מקור: Petaxpixel.com. שימו לב שההשוואה מתייחסת למספר הפיקסלים ולא לגודל החיישן.

נקודה זו מביאה אותנו לדיון באחד הגורמים החשובים ביותר מבחינת איכות הדימוי ובעיקר בכל הנוגע לרמות הרעש ולטווח הדינמי: גודל הפיקסל. אם אותו מספר פיקסלים (או דומה) נמצא על חיישן בעל שטח הגדול כמעט פי שניים המשמעות היא שהפיקסלים גדולים יותר. ואכן, אם נבדוק את גודל הפיקסל במצלמה בעלת חיישן Full Frame 24X36 כדוגמת Canon 5DS נמצא שהוא כ- 4 מיקרון (מיקרון=אלפית המ״מ), ואילו גודל פיקסל בחיישן עם 51MP בגודל 33X44 הינו 5.3 מיקרון (פי 1.3).
להפרש זה בגודל החיישן השפעה מהותית על ביצועיו מבחינת רעש וטווח דינמי.

למעט ה- Pentax 645Z, המכמתת ב- 14 ביט, כל המצלמות האחרות בפורמט בינוני מבצעות כימות של המידע האנאלוגי לדיגיטלי תוך שימוש ב-16 ביט לכל פיקסל. כל המצלמות בעלות חיישן בגודל Full Frame 24X36 מכמתות באמצעות 14 ביטים בלבד. באופן תיאורטי, לכימות באמצעות 16 ביט לפיקסל יש יתרון מאחר והמצלמה יוצרת דימוי בעל מעברי גוונים חלקים יותר. היכן זה יבוא לידי ביטוי בפועל? בעיקר בעת צילום של נושאים כמו פורטרטים, דומם בסטודיו ורפרודוקציות של מקורות דו מימדיים. צילומי נוף וטבע פחות רגישים להבדל זה במספר הביטים המשמשים בתהליך הכימות. כימות ב- 16 ביט יוצר קבצים גדולים יותר הגורמים עומס רב יותר על מעבד המצלמה ועל מערכת אחסון הקבצים שלה. אולם, לפחות באופן תאורטי מבחינת איכות הדימוי יש יתרון לכימות ב- 16 ביט לפיקסל.

גודל החיישן משליך כמובן ישירות על גודל גוף המצלמה, על משקלו ועל גודל ומשקל העדשות. משקל הגוף של ה- Pentax 645Z הוא 1.55 ק״ג (כולל סוללה) לעומת 930 גרם משקלה של ה- Canon 5DS (כולל סוללה) או 625 גרם משקלה של ה-Sony A7R II (חיישן FF עם 42MP).
כלומר, כל מי שגודל ומשקל המצלמה הם גורמים בעלי עדיפות עבורו לא יבחר במצלמות בפורמט בינוני.

וכאן אנו מגיעים למכשול הגדול ביותר: המחיר. עלות מצלמה בפורמט בינוני מתוצרת Hasselblad או Phase One מתחיל ב-$15,000 לגוף בלבד ויכול להגיע עד $45,000. יוצא דופן הוא דגם Pentax 645Z שמחירו כ- $7000 לגוף, כפול ממחירה של מצלמת DSLR עם חיישן Full Frame  בעל אותו מספר פיקסלים. תוסיפו למחיר הגבוה את מחירן של העדשות ותקבלו את התמונה המלאה: רכישת מצלמה דיגיטלית בפורמט בינוני יקרה בהרבה מרכישת DSLR ברמה הגבוהה ביותר. פתרון אפשרי הוא שכירת מצלמה בפורמט בינוני לפרוייקטים המצדיקים זאת: שוק ההשכרות הינו, כנראה, הלקוח הגדול ביותר של יצרני המצלמות בפורמט הבינוני.

נתון חשוב נוסף הוא העובדה שלמעט הדגמים האחרונים מבוססי CMOS כל המצלמות האחרות בפורמט בינוני אינן מצלמות וידאו וביצועיהן בתחום ה- ISO הגבוה ירודים מאד. עם זאת, לדגמים מסויימים יכולת לבצע חשיפות ארוכות מאד (עד שעה) עם רמת רעש נמוכה באופן מפתיע.

במדד  DXOMark המכובד החיישן הראשון בפורמט בינוני קיבל ציון של 91 כשמעליו 9 דגמים של מצלמות בעלות חיישני Full Frame 24X36. במקרה זה מדובר בדגם של Phase One בעלות של כ- $43,000. החיישן החדיש של סוני בפורמט בינוני טרם נבדק, סביר להניח שיזכה לציון גבוה מאד.

אתרים רבים ביצעו השוואות בין מצלמות FF לבין מצלמות בפורמט בינוני. כפי שכבר ציינתי ההשוואה קלה יותר כיום לאחר הופעת מצלמות בפורמט בינוני בעלות חיישן CMOS עם 51MP מתוצרת סוני שהוא בעל ביצועים דומים לחיישני CMOS במצלמות DSLR בעלות חיישני FF. באופן כללי ניתן לסכם את ההשוואות הללו כניצחון לפורמט הבינוני, אולם בהפרש קטן, זניח ברוב המקרים ועבור רוב הצלמים. ראו את ההשוואה הבאה.

לעומת זאת, צלמים רבים המשתמשים מזה שנים במצלמות בפורמט בינוני אינם מוכנים להתפשר וטוענים כי למצלמות הדיגיטליות בפורמט בינוני יתרונות מוכחים בכל הנוגע לאיכות הדימוי. ראו לדוגמא את המאמר הזה או את הסרטון הבא, מטעם Phase One.

יתרונות נוספים של המצלמות בפורמט הבינוני הם המחפש האופטי הגדול והבהיר שקיים בכולן וכן האפשרות להרכיב גב דיגיטלי בפורמט בינוני על גופי מצלמה בעלי אפיון של מצלמה טכנית לצורך תיקוני פרספקטיבה ומיקוד אופטיים (בניגוד לתיקונים באמצעות תוכנות עיבוד למינהן), אפשרות שאינה קיימת עם מצלמות DSLR רגילות. ניתן גם לישם מערכות אלו לצילום מאקרו ביחסי הגדלה גבוהים מאד.

p3rv

גב דיגיטלי בפורמט בינוני מורכב על מצלמה טכנית.
מקור: http://www.capturescanprint.com/sinar_digital_film_cameras.html

עוד יתרון של המצלמות בפורמט בינוני הוא שליטה נרחבת יותר בחדות מבדלת: הדבר דומה ליתרון שיש למצלמות עם חיישן Full Frame על מצלמות עם חיישני APS-C: ככל שאורך המוקד של העדשות ארוך יותר עומק השדה יורד (תלוי גם במרחק מן הנושא ובצמצם).

גורם אחרון ברשימה הוא יחס האורך-רוחב של החיישן: ברוב המצלמות בפורמט בינוני היחס הוא 4:3 בעוד שבמצלמות FF 24X36 היחס הוא 3:2. ההעדפה בענין זה היא ענין של טעם, בכל מקרה כדי לקבל יחס של 4:3 מצילומים במצלמות FF 24X36 יש צורך בביצוע-Crop.

השוואה מענינת ומקיפה מאד של ה-Nikon D810 ל- Pentax 645Z (כנראה כוללת טעות במחיר הפנטקס)

עוד השוואה מענינת, גם אם איננה מספרת את כל הסיפור תוכלו למצוא כאן.

התבלבלתם? לא נורא. למי שמשוכנע באיכות של הפורמט הבינוני ואין לו הצדקה לרכוש מערכת כזו תמיד תהיה האפשרות לשכור מערכת בשעת הצורך. למי שצריך מערכת כזו באופן קבוע כדאי לשקול לרכוש את ה- Pentax 645Z שמחירה הרבה יותר הגיוני ממחירן של מצלמות אחרות בפורמט הבינוני. ולמי שאינו משוכנע, מצלמות Full Frame מן הדור האחרון, יחד עם עדשות איכותיות יספקו פתרון איכותי ביותר במחיר שפוי. בהצלחה!

עדכון 11.12.15: Hasselblad מציעה 50% הנחה על דגם H5D-50c, בעל חיישן  CMOS עם 50MP. עכשיו רק $14,500! (עדיין מדובר על מחיר כפול ממחירה של ה- Pentax 645Z בעלת אותו החיישן).

עדכון 3.1.16: PhaseOne הכריזה על דגם חדש של גב דיגיטלי  בעל חיישן CMOS עם 100MP בגודל 53.7X40.4 מ״מ מתוצרת Sony. לחיישן טווח דינמי של 15 סטופים. המחיר לגב, מצלמה מדגם XF ועדשה 80 מ״מ הוא $49,000.

עדכון 4.1.16: סקירה ראשונית של הגב החדש בעל  100MP עם קבצי JPEG להורדה.

עדכון 20.1.16: גם Fuji שוקלת (כבר הרבה זמן…) פיתוח מצלמה דיגיטלית בפורמט בינוני. ראיון עם מנהל מוצר בכיר ב-Fuji ניתן לקרוא כאן (בסוף המאמר, דף 2).

עדכון 4.2.16: ראיון מענין עם מנכ״ל Hasselblad, כולל ניתוח של שוק הפורמט הבינוני.

עדכון 7.3.16: שני ראיונות מענינים עם סמנכ״ל מחקר ופיתוח ב- PhaseOne

עדכון 29.3.16: מאמר העוסק בצלם שעבר מן הפורמט הבינוני ל-DSLR של ניקון.

עדכון 5.4.16: השוואה מענינת בין Hasselblad H5D 50C WiFi לבין PhaseOne XF IQ350

עדכון 7.4.16: Hasselblad מכריזה על שני דגמים חדשים 50C ו-100C מהסדרה החדשה H6D.

עדכון 22.6.16: Hasselblad מכריזה כל מצלמת ה- Mirrorless הראשונה בפורמט הבינוני: X1D

עדכון 1.7.16: מאמר מענין העוסק בעתידו של תחום הפורמט הבינוני הדיגיטלי

עדכון 24.7.16: סקירה מקיפה של Phase One XF 100MP

עדכון 4.8.16: סקירה של תחום הפורמט הבינוני (אם כי אינה כוללת את ה-X1D)

עדכון 19.9.16: אז לאחר הרבה שמועות גם Fuji מצטרפת ליצרני המצלמות בפורמט הבינוני

עדכון 3.10.16: סקירה של Phaseone XF עם הגב IQ3 100MP

עדכון 4.10.16: סקירה נוספת של PhaseoneXF עם הגב IQ3 100MP

עדכון 25.10.16: ראיון מעניין עם מנכ״ל Hasselblad על מוצרי החברה ושוק הפורמט הבינוני בכלל

עדכון 6.11.16: ראיון מענין עם מנכ״ל PhaseOne

עדכון 5.1.17: סקירה של מספר מצלמות בפורמט בינוני

עדכון 22.3.17: מאמר מקיף, מענין ומנומק היטב ב-DPreview.com המסביר מדוע רצוי לשקול היטב את המעבר לפורמט הבינוני

עדכון 5.4.17: מאמר מענין על בעד ונגד הפורמט הבינוני

עדכון 17.1.18: Hasselblad היציגה דגם חדש H6D-400C בכל יכולות Multishot ליצירת קבצים של 400MP

עדכון 28.8.18: למי שממש מוכרח, הנה דגם חדש של מצלמה בפורמט בינוני עם 150MP

עדכון 16.2.21: מאמר מענין על השוואה בין Full Frame לבין הפורמט הבינוני

עדכון 3.9.21: עוד סרטון השוואה מענין בין מצלמות עם חיישן קרופ, פול פריים וחיישן בפורמט בינוני

עדכון 18.10.21: הפורמט הבינוני הדיגיטלי בהשוואה לפול פריים

עדכון 21.1.23: סרטון מענין על היתרונות והחסרונות של המעבר לפורמט בינוני

עדכון 10.7.23: סקירה קצרה ומענינת על Fuji GFX 100

עדכון 24.1.24: דגם חדש להסלבלד: 907X 100C, עם חיישן 100MP

התמונה שלמעלה מתוך shootthecenterfold.com

מחשבה אחת על “62. ?To MF or not חלק ב׳

כתיבת תגובה