בשלושת הפוסטים הקודמים (36,37,38) עסקתי במבוא לעדשות ולעצמיות (גם פוסטים מס׳ 2,19,21,28 עסקו בנושא זה). לכל מי שההבדל בין שני המושגים עדיין איננו נהיר לו הרי שעדשה היא אלמנט אופטי  בודד (בד״כ מזכוכית או מפלסטיק) השובר את האור ואילו עצמית היא מכלול או מארז הכולל מספר עדשות עם רכיבים מכניים ואלקטרוניים. לאור העובדה שבשפה המדוברת אנו נוהגים לכנות את העצמיות ״עדשות״ אקל עליכם ועלי ואשתמש בהמשך במונח הזה מאחר ופוסט זה עוסק במאפיינים של עצמיות ולא של עדשות בודדות, ואבקש מראש את סליחת האקדמייה ללשון העברית.

נשאלתי פעמים רבות במסגרת הרצאותי במסגרות שונות מהי מידת האחידות לה אפשר לצפות מעדשות מאותו הדגם שיוצרו ע״י אותו יצרן. תמיד עניתי שסביר להניח שיהיו הבדלים אפילו בין שתי עדשות שיוצרו והורכבו בזו אחר זו פשוט מאחר והמדובר במוצר מורכב מאד שייצורו והרכבתו כוללים  שלבים רבים, חלקם ידניים וחלקם ממוכנים. אולם לא היה ברשותי בסיס נתונים על מנת לבסס תשובה זו וכל שכן מספר רב של עדשות ״זהות״ כדי לבצע בדיקה מעשית. משימה מעין זו היא מורכבת ביותר וניתנת לביצוע רק ע״י יצרני העדשות (שסביר להניח שלא יהיו מעונינים לפרסם את תוצאות הבדיקות) או ע״י גורם גדול העוסק בהשכרת ציוד צילום וברשותו מלאי משמעותי של עדשות מאותו הסוג וגם הידע הדרוש על מנת לבצע בדיקה מהימנה. לאחרונה גורם כזה הרים את הכפפה וניגש לבדוק ברצינות מהי מידת האחידות בביצועים האופטיים של עדשות לה אנו יכולים לצפות.

גורם זה הוא LensRentals, עסק מוכר ממדינת טנסי בארה״ב העוסק בהשכרת ציוד צילום https://www.lensrentals.com

בהנהלתו של Roger Cicala המפרסם בלוג העוסק, איך לא, בבדיקות של עדשות ומצלמות http://www.lensrentals.com/blog

מטבע הדברים הבלוג של Roger עמוס בסקירות ובדיקות, מעמיקות פחות או יותר המתבססות על המלאי העצום של ציוד מכל הסוגים הנמצא ברשותו וכן על ציוד בדיקה ומעבדה מתקדמת שהוא מחזיק, יחד עם מספר טכנאים. פוסט זה ושלושת הבאים אחריו מבוססים על פוסטים שהופיעו בבלוג של Roger Cicala בחודש האחרון. השימוש בטקסט, בתוצאות הבדיקות ובגרפים נעשה ברשותו המלאה (אותה קיבלתי בכתב)  ובאדיבותו של רוג׳ר. לכל מי שמעונין לקרוא את הפוסטים המקוריים מומלץ בהחלט לעשות כן, למרות שהדבר דורש זמן והתעמקות. אביא כאן, בארבעה חלקים, תקציר של ארבעת הפוסטים המקוריים ואת המסקנות העיקריות העולות מן הבדיקות.

בפוסט הראשון שלו, שפורסם ב- 28.6.15 מסביר רוג׳ר את הסיבות לביצוע הבדיקות ואת המתודולוגיה שמאחוריהן. הפוסט מתחיל באזהרה שהמדובר בחומר טכני ברמה גבוהה וכל מי שלא מתחבר לחומר מסוג זה עדיף לו שילך לצלם מספר צילומים ובוודאי יהנה יותר. כאן אשתדל להביא את תמצית הדברים מבלי להיכנס להסברים טכניים עמוקים.

הבדיקות מבוססות על מדידת MTF : Modulation Transfer Function או פונקציית העברת האפנון. במילים פשוטות מה שנמדד הוא יכולת העברת הניגוד של העדשות הנבדקות. הסבר לגבי המושג הלא פשוט הזה תוכלו למצוא במצגת שבפוסט מס׳ 37 שלי או כאן: https://luminous-landscape.com/mtf

על מנת לפשט את הדברים, הבה נבדוק את הגרף הבא המציג את מידת השונות שנמדדה לגבי קבוצה מסויימת של עדשות זהות:

מה שאנו רואים כאן הוא שככל שמספר העדשות שנבדקו גדול יותר מידת השונות בינהן יורדת. האם זה צריך לנחם אותנו? לא בדיוק, מאחר ולא ידוע לנו אף פעם איזו עדשה נפלה לידנו, האם זאת שביצועיה קרובים לממוצע? האם זאת שביצועיה מעל הממוצע או אולי מתחת לו? מה שברור הוא שיש שונות בין העדשות השונות שעשוייה להיות גדולה או קטנה, תלוי בדגם ובגודל המדגם שנבדק.

הפוסט הראשון בסדרה מסתיים בהשוואה של מידת השונות שנמצאה בעדשות כאשר הן מסווגות לפי אורך המוקד שלהן:

ללא התייחסות ספציפית, בשלב זה, ליצרן זה או אחר אנו רואים שבאופן עקרוני עדשות רחבות זווית סובלות ממידת שונות גבוהה יותר מאשר עדשות באורכי מוקד ארוכים יותר, עד 100 מ״מ. למרות זאת, בכל אורכי המוקד נמצאו עדשות עם שונות גבוהה ועדשות עם שונות נמוכה.

למה זה בכלל מענין אותנו? בפוסטים הבאים ננסה לענות על השאלות הבאות:

1. האם עדשות מתוצרת יצרן מסויים סובלות משונות גבוהה יותר מאשר עדשות של יצרן אחר?

2. האם עדשות יקרות יותר מציגות שונות נמוכה יותר מאשר עדשות זולות?

3. האם עדשות ישנות שתוכננו לפני יותר מ-20 שנה סובלות ממידת שונות גבוהה יותר מאשר עדשות חדשות?

4. האם עדשות הכוללות ייצוב אופטי סובלות ממידת שונות גבוהה יותר מאשר עדשות ללא מערכת ייצוב מובנית?

הערה שהוספתי היום, 5.8.15: לאחר התלבטות, החלטתי לא להמשיך בסדרת הפוסטים על אחידות של עדשות מאחר ובסופו של דבר, כל המידע הרב שפרסם Roger Cicala בבלוג שלו אינו מעלה ואינו מוריד דבר. לעניות דעתי לא ניתן למשתמש הפשוט, הרוכש עדשה אחת מכל דגם להשתמש בתבונה במידע הזה. אני משאיר את הפרק הראשון וכל מי שמעונין בכל זאת לחקור לעומק את הנושא מוזמן לעשות זאת בבלוג של רוג׳ר בכתובת שלמטה. לכל מי שאולי ציפה לפרקים הבאים אתכם הסליחה.

כל הגרפים ברשות Roger Cicala מאתר http://www.lensrentals.com/blog

הצילום שלמעלה הינו חיתוך מצילום שצילם עמיקם שוב

כתיבת תגובה